środa, 19 marca 2014

Ja, fantasy i ja

Fantastyka, dlaczego ją czytam?

Po pierwsze stanowi oderwanie od szarej codzienności, wprowadza  człowieka w inny, alternatywny świat, na innej planecie, czy galaktyce lub wtedy gdy okazuje się, że ziemia jest gigantycznym statkiem kosmicznym ( jakkolwiek to brzmi).

Ułatwia  stworzenie własnego świata na podstawie opisów zawartych w czytanej książce.

Umożliwia wyobraźni tworzyć to, co w rzeczywistości jest niemożliwe lub absurdalne, pozwala uwolnić umysł i sprawić, aby „żył własnym życiem” podczas czytania powieści Fantasy.


POLECAM!

Moje dwie ulubione serie: „Tunele” Roderica Gordona i Briana Williamsa oraz „Metro” Dimitrija Głuchowskiego.

Podczas czytania „Tuneli” musiałem kreować świat według mojej wizji świata przedstawionego na podstawie koncepcji autorów. Wiedza, jaką człowiek posiada i indywidualny punkt widzenia kształtują świat odrębny dla każdego czytelnika, To właśnie jest prawdziwą magią i zaletą książek fantasy. Sprawia, że utożsamiamy się z bohaterem książki i w pewnym momencie myślimy, odczuwamy i przeżywamy wydarzenia tak samo, jak nasz bohater.

Co ciekawe. Po przeczytaniu „Metra” postanowiłem zagrać w grę, która powstała na podstawie książki, a w jej w produkcji uczestniczył sam Dimitrij Głuchowski.  Gra pokazywała, jak ma wyglądać świat  i… okazało się, że moja wizja post-apokaliptycznej Moskwy była podobna do wizji autora!  Ułatwiło mi to  dalsze zagłębianie się w fabułę.  Wiedziałem na  jakiej zasadzie opiera się dalsze kształtowanie świata opisanego w książce.

Jak już pisałem fantastyka pozwala na stworzenie własnego świata na podstawie opisów zawartych w czytanej książce, i pozwala wyobraźni tworzyć to co w rzeczywistości jest niemożliwe lub absurdalne, pozwala uwolnić umysł i sprawić aby „żył własnym życiem” podczas czytania powieści Fantasy.

Dawid Mucha